Vinnarna av Stora PR-priset 2019 är Edelman Deportivo och Coop för sitt kreativa sätt att belysa matsvinnet med kampanjen ”Old Milk”. Silvret gick till IQ som lyckats minska promillehalten på fotbollsarenorna och bronset fick Kingstreet PR och SJ för förmågan att lyfta fram ett lustfyllt och miljövänligt resande.
Dessutom delade Stora PR-prisets sponsor Notified ut ett specialpris för bästa digitala närvaro.

Guld: ”Old Milk” av Edelman Deportivo för Coop Sverige
Stora PR-priset GULD tilldelas en byrå och en kund som på ett skickligt sätt brukat sin mest vardagliga produkt, för att belysa en av våra viktigaste nutida samhällsfrågor. Med stor kreativitet och föredömlig enkelhet har kampanjen skapat nytta för såväl målgrupp som avsändare. Frågeställningen har en genomgående tydlighet och snygg förpackning vilken dessutom talar till flera sinnen. Genomförandet luktar unket, men stämmer mycket väl med kampanjens budskap. Det gör den äkta och trovärdig samt väl förtjänt av de goda resultaten.

Silver: ”Fotboll utan fylla” av IQ i samarbete med STAD, AIK, Djurgården och Hammarby
Stora PR-priset SILVER tilldelas ett PR-arbete som präglas av ett engagemang, en idoghet och en målgruppsnärvaro utöver det vanliga. Framgången har skapats tack vare gedigen research, slipade undersökningar och hårt arbete på samtliga positioner. Juryn imponeras av förmågan att lyckas förändra målgruppens beteende via ökad självinsikt. Detta PR-arbete visar på ett snyggt lagspel som generat stora och betydelsefulla resultat, även utanför arenorna.

Brons: ”Borta bra men hemma bäst” av King Street PR för SJ
Stora PR-priset BRONS tilldelas en byrå och en kund som i en tid av åtskillig negativ press, klarat av att fokusera på sina tillgångar och möjligheter och sprida dem på ett mycket lustfyllt sätt. Tack vare pågående samhällsdebatt var hjulen redan i rullning. Med tillägg av en tydlig strategi och inbjudande content attraherades därför snabbt både målgrupp och potentiella ambassadörer. En stor eloge till att kampanjen bygger på en oändlig källa av upplevelser, vilket skapar goda förutsättningar för en riktig långkörare.

Notifieds pris för bästa digitala närvaro: ”Circus Bisarr” av Welcome för Liseberg
För att ha visat stort mod och vågat utmana traditionella och förväntade marknadsföringsstrategier. Genom att gå helt i motsatt riktning och våga bygga idén på att INTE få synas i den kanal som målgruppen är mest närvarande i, lyckades man ändå få organisk spridning. Med ett smart genomförande gick allt som planerat och de nådde ut bättre än förväntat och med ett tydlig resultat. Friskt vågat och väldigt skrämmande….
Finaljuryn för Stora PR-priset 2019:
- Mats Georgson, doktor i marknadskommunikation (juryordförande)
- Faduma Aden, modedesigner och social entreprenör, Jemmila
- Kristina Lindhe, vd/grundare Lexington
- Micael Dahlén, författare, föreläsare, ”rockstjärneprofessor” i ekonomi
- Michael Saliba, businessinfluencer, #LinkedinSalibaChallenge, författare och föreläsare
- Paulina Modlitba, expert digital affärsutveckling
- Åsa Ragnarsson, vd/grundare Far from standard, styrelseledamot Svenska PR-företagen
Om Stora PR-priset

2018 års vinnare blev Prat PR. Läs mer om vinnarna här nedan!
Har du frågor kring Stora PR-priset 2019?

Ett stort tack riktas till Notified, Stora PR-prisets huvudsponsor. Plattformen Notified hjälper företag att få full kontroll på mediabevakning och pressbearbetning.